.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
به مناسبت روز گرگان ؛
پیام پروفسور محمد پسرک لی به گرگانی ها
پروفسور محمد پسرک لی استاد ایرانی دانشگاه آریزونا و دارنده مدال آزادی دنیا که در عرصه های بین اللملی به نام پدر فضای سبز و بیابان های دنیا شهرت دارند در اقدامی تحسین برانگیز به آیین افتتاحیه ...
پیام پروفسور محمد پسرک لی به گرگانی ها

پروفسور محمد پسر ک لی استاد ایرانی دانشگاه آریزونا و دارنده مدال آزادی دنیا که در عرصه های بین اللملی به نام پدر فضای سبز و بیابان های دنیا شهرت دارند در اقدامی تحسین برانگیز به آیین افتتاحیه روز گرگان پیامی را ارسال کرد به گزارش مرکز رسانه ای سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری گرگان متن این پیام به شرح زیر است.

به نام خداوند مهربان

خانم ها وآقايان محترم ، ميهمانان عزيز و مديران گرامي

از فرسنگ هاي دور به شما عزيران با احترام فراوان سلام و درود مي فرستم.

شهروندان عزيز، به ايراني بودنم و به سرزمين گرگان كه سال ها در آن سكونت داشتم بيشتر افتخار مي كنم وقتي متوجه شدم قرار است از فرهنگ و تمدن با ارزش اين خاك پاك بهتر و مناسبتر بدانم. فرهنگ و تمدني كه تمام زندگي ما از آن سرچشمه مي گيرد.

ايالت تاريخي گرگان، سرزمين پرآوازه و سراسر افتخاري دارد... وجود مفاخر گرگان زمين به عنوان ستارگان درخشاني كه زينت بخش تاريخ اين مرز و بوم و راهنماي گمشدگان وادي ظلمت و جهل بوده اند، مراكز گردشگري تاريخي و طبيعي متعدد كه مامن آسايش و آرامش انسان هاي سراسر ميهن عزيزمان ايران بوده و است. بافت تاريخي استراباد قديم خود سندي است براي زنده نگاهداشتن معماري اين منطقه و مراكز و بناهاي تاريخي و مذهبي با ارزش ، گواه اعتبار دو چندان ايباخبر شدم كه آيين پر شكوه روز گرگان به همت اعضاي ستاد محترم دبيرخانه روز گرگان برنامه هاي موثري را با موضوعات سازنده و در خور نام شهرمان، تدارك ديده اند.

شادماني ام وقتي بيشتر شد كه متوجه شدم يكي از اين برنامه ها به مسئله محيط زيست، منابع طبيعي و فضاي سبز اختصاص يافته است. بي شك اين موضوع حكايت از آگاهي اين عزيزان نسبت به مسئله اهميت محيط زيست و فضاي سبز دارد.

قبل از پرداختن به اين موضوع تقاضا مي كنم به احترام مرحوم مهندس ياسر انصاري كجوري به عنوان پاسدار واقعي محيط زيست ايران كه در سن 32 سالگي در اثر ايست قلبي از ميان ما رفت، يك دقيق سكوت كنيم...

به روحش صلوات.

و اما بر حسب وظيفه و عشق به سرزمينم با توجه به وقت برنامه، نكات ضروري را در خصوص ميراث خدادادي فوايد فضاي سبز به صورت خلاصه براي شما ميمانان عزيز اعلام مي كنم.

· - گياهان، درختان، جنگل ها، مراتع و چمن ها باعث استحكام بخشيدن به ذرات خاك مي شود و از فرسايش خاك جل.گيري مي كند اين امر به ويژه باعث جلوگيري از سيلاب ها كه خسارت زيادي به مردم از نطر مناطق مسكوني، زراعت و غيره وارد مي كند، مي شود. تجربيات و آزمايش هاي علمي اينجانب و ساير همكاران در دانشگاه هاي امريكا نشان داده است كه يك طوفان شديد كه در 30 دقيقه باعث 5/7 سانتي متر ريزش باران شده بود حدود 225 كيلوگرم در هكتار خاك را از زمين عريان و بدون پوشش گياهي شسته و از بين برده است. حال آنكه ميزان خاك شسته شده از زمين مجاور آن كه با گياه چمني چون فسكوي بلند پوشيده شده است فقط 35 كيلوگرم در هكتار بوده است. يعني ميزان خاك فرسايش يافته از زمين بدون پوشش گياهي علف چمني 5/6 برابر زمين با پوشش گياهي علف چمني بود.

· - گياهان، درختان و علف هاي چمني، قضاي سبز و مراتع باعث جلوگيري از هرزآب شده و آب جاري را به زمين نفوذ داده و باعث ذخيره شدن آب در سفره هاي آب هاي زير زميني مي شود كه اين ذخاير براي مصرف آب شرب و زراعت به كار خواهند رفت. در تجربيات علمي و آزمايش ها ما در دانشگاه هاي امريكا نشان داده است كه طوفاني با مشخصات ياد شده( با شدت 5/7 سانتي متر باران در 30 دقيقه ) با عث شد از زميني كه عاري از پوشش گياهي بود تمام اين آب هدر رود و چيزي به سفره هاي زيرزميني ذخيره ي آب نرسد در حاليكه از يك زمين مجاور كه با گياه تنباكو كشت شده بود و بوته ها از هم دور بود و هنوز فضاي خالي بين بوته ها وجود دارد 7/6 ميلي متر آب در هكتار از بين رفت. حال آنكه از زمين مجاور ديگركه با گياه "لوليم" (Ryegrass) كه هم گياه چمني است و هم گياه مرتعي، فقط 6/0 ميلي متر آب در هكتار در هفته هدر رفته بود و بقيه آب در زمين نفوذ كرده و به سفره هاي آب زيرزميني رسيد، يعني اين گياه چمني و مرتعي( فضاي سبز) با عث شد كه تقريبا تمام آب را به زمين نفوذ داده و ذخيره كند و هيچ آبي تلف نشود.

· -گياهان چمني و فضاي سبز و علوفه اي با ريشه هاي انبوهي كه دارند در خاك سازي براي زراعت بهترين و غني ترين خاك هاي زراعي را توليد مي كنند. بهترين و غني ترين خاك هاي زراعي دنيا در رده بزرگ خاك شناسي به نام "مالي سالز"( Molisols) مي باشند كه در زير زمين هاي پوشيده از علوفه و چمن ها تشكيل مي شوند به همين سبب يكي از فوايد اين گياهان علفي و فضاي سبز، بهبود خاك هاي زراعي است.

· گياهان، جنگل ها، مراتع و چمن ها باعث تعديل درجه حرارت مي شوند. آزمايشات و تجربيات اينجانب و همكاران در دانشگاه هاي ديگر امريكا نشان داده است كه زمين پوشيده با گياه چمني فضاي سبز، درجه حرارت محيطش به مراتب كمتر از زمين مجاور كه آسفالت بوده و پوشش گياهي نداشت، بوده است. براي مثال در يكي از اين آزمايش ها درجه حرارت آسفالت 49 درجه سانتي گراد را نشان داد و حال آنكه درجه حرارت زمين مجاور پوشيده از گياهان چمني و فضاي سبز 24 درجه سانتي گراد بود.

· گياهان چمني و فضاي سبز بهترين سطح را براي بازي ها و ورزش توليد مي كنند به طوري كه از جراحات ورزش كاران به سبب وجود اين پوشش گياهي در زماني كه به زمين مي افتند جلوگيري مي شود.

· گياهان و به خصوص فضاي سبز سبب كم كردن فشارها و استرس ها در انسان شده است و حتي در بهبودي بيماران فوق العاده موثر است. در كشورهاي پيشرفته مرسوم است كه به افراد توصيه مي شود به هنگام فشارهاي روحي و رواني وارد شده، چند دقيقه اي در كنار چمن ساختماني كه در آن كار مي كنند قدم بزنند. اين كار باعث شده ميزان زيادي از فشار و استرس آن ها كاسته شود. در بيمارستان ها تجربيات نشان داده است، وقتي بيماري را كه وضعيت بسيار وخيمي دارد روزي يكبار با صندلي چرخدار او را به بيرون از اتاقش آورده و در كنار چمن اطراف بيمارستان مي چرخانند اين اقدام سبب شده كه او حدود 50 درصد در زمان بهبوديش در مقايسه با بيماري كه همين شرايط را دارد اما فقط هميشه در اتاقش در بيمارستان بستري مي باشد، زودتر بهبودي يابد.

جالب است بدانيد حضور در فضاي سبز و مشاهده چمن سبز براي دو بيماركه از نظر سن و جنس يكي هستند و بيماريشان يكي است چقدر متفاوت بوده است بيماري كه روزي يكيار چمن را ديده است در 10 روز بهبودي يافته اما بيماري كه هميشه در اتاقش بستري بوده و چمن و فضاي سبزي نديده است بهبودي او تا 20 روز طول كشيده است.

اميدوارم اين موارد كه به صورت مختصراز توجه به فوايد فضاي سبز حاكي دارد براي همه شما هموطنان عزيزم مفيد باشد.

شهروندان عزيز، مديران تصميم گير و تصميم ساز در مديريت شهري ، حفظ اين سرزمين سحر انگيز و پر معنا را فراموش نكنيم و آن را وظيفه انساني خود قرار دهيم. قرار است صداي ميراث گذشتگان را در طول 6 روز آيين روز گرگان بهتر و بيشتربشنوييم. پسبياييد با عشق به سرزمينمان، با سرفرازي در حفظ داشته هاي نفيس خود بكوشيم و اين جمله را همواره به ياد داشته باشيم كه گرگان براي همه و گرگان براي هميشه...

از توجه شما همه دوستداران گرگان و گرگاني شناس بسيار متشكرم.

با تقديم درود هاي فراوان به همه شما عزيزان

محمد پسر ك لي- استاد ايراني دانشگاه آريزونا


توضيح: پروفسور محمد پسر ك لي داري تحصيلات فوق دكترا مهندسي آب و خاك است. استاد ايراني دانشگاه آريزونا در عرصه بين اللملي به پدر فضاي سبز و بيابان هاي دنيا شهرت دارد. وي در سال 2006 ميلادي از بين 2 هزار استاد جهاني به عنوان دانشمند سال برگزيده شد. وي جزو50 مرد علمي دنيا است و تا كنون 8 كتاب توسط او منتشر شده است كه در دانشگاه ها دنيا تدريس مي شود.

3 بار به دليل فعاليت هاي تحقيقاتي، ترويج و تدريس موثر و شايسته به عنوان استاد نمونه در دانشگاه آريزونا انتخاب شده است. وي به دليل بيشترين تاثير گذاري در بهبود زندگي بشريت، مدال طلاي صلح آزادي امريكا را نيز دريافت كرده است.

و او با چنين ويژگي هاي منحصر به فردي از طرف شهرداري گرگان در سال 87 به عنوان شهروند ماندگار اين شهر نيز انتخاب شد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 23 شهريور 1390
درود بر پرفسور پسرك لي-خواشهمندم مراتب قدرداني و سپاس ما گلستاني ها را به ايشان برسانيد
نا شناس 24 شهريور 1390
باعث افتخار مايي
نا شناس 12 اسفند 1391
درود بر ايراني هاي عالم و فهيم مخصوصا پروفسور محمد پسر ك لي

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.086 seconds.